David ALIS

Full Professor

This page as PDF

President of the Université Rennes 1

 

I conduct research on the conflicts and tensions experienced by employees in organizations and the management of these contradictions: conflicts and emotional involvement of employees in contact with customers in service operations, conflict between work and family life, tensions related to the implementation of new public management. The concepts involved include role theory and autonomous regulation, convention theory, emotional psychology and positive psychology. I now focus on the study of change management in organizations and the evolution of university missions and their contribution to innovation and socio-economic development.

PublicManagement

Keywords : human resources management, workplace quality of life, change, public management, innovation, university

Founder of the Master 2: Major in Human Resources Management, Specialization “International Management and skills development”.

Administrative activities

Since 2016 : President of the University of Rennes 1

Management of the university and implementation of the policy decided by the Board of Directors ;

Preparation and conclusion of agreements and contracts;

resident of the Board of Directors, of the Academic Council and its commissions;

Authority over all the University staff, subordinate to the competences of the Institutes and Schools Directors; and with responsibility for the staff assignment.

Law Enforcement Responsibility

Preparation and follow-up of the visit of the HCERES evaluation committee (High Council for Evaluation, Research and Higher Education)

Completion of the University’s five-year contract 2017-2021
Member of the University Presidents’ Conference (CPU), the Research Commission, the Resources Commission, the Health Commission and the Training and Professional Integration Commission.

Member of the board of directors and the COMUE Université Bretagne Loire (UBL) Council of Members,

Member of the board of directors of Rennes Ecole Normale Supérieure (ENS), Rennes Ecole Nationale Supérieure de Chimie (ENSCR), Sciences Po Rennes,

Member of the Executive Committee and the Board of Members of the I Site “Digital and Sustainable Society”.

Member of the Supervisory Board of the university hospital of Rennes as a qualified person

2008 – 2012: Vice-Chairman of the Board of Directors, Senior Vice President, University of Rennes 1

Rayonnement scientifique

Distinctions et prix

  • Chevalier de l’Ordre des Palmes Académiques

Expertises

  • Expertise AERES : membre comité de visite Laboratoire Normandie Innovation Marché Entreprise Consommation (NIMEC) Université de Caen (Délégué : Pr. Frederic Lobez, Président : Pr.Alain JOLIBERT), Novembre 2010
  • Membre de comité de rédaction et de comités scientifiques de revues et de congrès
  • Membre du comité scientifique des revues : Personnel Review (revue internationale Emerald) ; Finance-Contrôle-Stratégie (FCS) ; Management et Avenir ; Questions de Management
  • Relecteur pour Gestion 2000, Gestion, Revue Internationale de Gestion (HEC Montréal), Revue Française de Gestion
  • Membre du comité scientifique de congrès scientifiques français et étrangers : AGRH, IAE, IAS, EURAM …

Interactions avec l’environnement social, économique et culturel

  • Membre du comité de pilotage du colloque de la Conférence des Présidents d’Universités (CPU), sur « les Ressources Humaines à l’université » (Rennes, 2013), rapporteur de l’atelier « quels dispositifs de soutien et d’accompagnement pour les personnels. »
  • Auditeur du Cycle des Hautes Etudes pour le Développement Economique (CHEDE) mis en place par le Ministère de l’Economie et des Finances (Institut de la Gestion Publique et du Développement Economique), 2015, 12ème promotion « Bernard Maris »

Voir toutes les infos sur le CV en pdf

Le travail émotionnel des professionnels de santé à l’hôpital : caractérisation et leviers d’action organisationnels
PhD student : DICKASON Rebecca
Date : 13/12/2017
PhD supervisor : David ALIS
Human Resource Management
La bifurcation des cadres vers l’activité de coach : un processus de subjectivation microémancipatoire
PhD student : MOREAU Fabien
Date : 27/10/2017
PhD supervisor : David ALIS, Christophe VIGNON
Human Resource Management
Le rôle des cadres intermédiaires dans la capacité de changement des organisations publiques. Etude d’un cas de mutualisation des services au sein du bloc communal
PhD student : FERGELOT Valérie
Date : 16/12/2015
PhD supervisor : David ALIS
Human Resource Management
L’hôpital Magnétique : définition, conceptualisation, attributs organisationnels et conséquences perçues sur l’attitude au travail
PhD student : SIBE Matthieu
Date : 21/11/2014
PhD supervisor : David ALIS
Human Resource Management
Déterminants et conséquences du conflit et de l’enrichissement travail-famille, une étude sur la qualité de la vie au travail auprès du personnel soignant ayant une charge familiale
PhD student : DEME Samba
Date : 17/11/2014
PhD supervisor : David ALIS
Human Resource Management
Organizational commitment of knowledge workers on mainland China : determinants and consequences
PhD student : LI Xiaoxia
Date : 22/02/2013
PhD supervisor : David ALIS
Human Resource Management
Une étude qualitative des conséquences humaines d’un changement organisationnel : le cas de l’automatisation des caisses dans un hypermarché
PhD student : BA Amadou Sidy Aly
Date : 10/12/2012
PhD supervisor : David ALIS, Christophe VIGNON
Human Resource Management